mandag 24. november 2014

Lover innen reklame

Vi fikk i oppgave å gjøre greie om hvordan Markedsføringsloven, Alkoholloven, Tobakkskadeloven og Kringkastingloven regulerer reklame. 

Markedsføringsloven blir fulgt opp av Forbrukerombudet. Formålet med loven er at forbrukerne skal vernes mot uheldige utslag av reklame, og at det er en sunn konkurranse mellom de som reklamerer for varer og tjenester. For jobben av å behandle klager eller for å uttale seg i media er det Forbrukerombudet som står for. Om reklamen er i strid med markedsføringsloven, oppmodner ombudet produsenten til å trekke tilbake eller endre reklamen, og blir ikke dette fulgt opp kan de forby reklamen. Den ulovlige reklamen kan også legges fram for Markedsrådet, som er en statelig myndighet og tar for seg endelige avgjøringer i klagesaker. I Markedsføringsloven står det for eksempel at reklamen ikke skal framstille kjønnene på en måte som motvirker likestilling eller virker nedverdigende. Foto: Virre Dahl

Alkoholloven spiller en stor rolle i Norge på grunn av å motvirke skadevirkende som alkoholkonsum kan føre med seg. Loven inneholder regler som alder for kjøp, hvor store mengder en kan ta med seg fra utlandet, og regler om skjenkebevillinger. Loven sier også at det er forbudt å reklamere for drikkevarer som inneholder mer en 2,5 volumprosent alkohol, og vil derfor si at lettøl ikke blir markedsført med samme merke eller kjennetegn som drikke som inneholder mer alkohol. Alkohol kan heller ikke avbildes i andre reklamer og tjenester.
Foto: Sunnhetsbladet.no



Tobakkskadeloven sier at alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det er også forbudt og vise røyking eller snusbruk i reklame for et annet produkt. Unntak fra regelen er at noen kiosker i Norge har utenlandske magasin som inneholder tobakksreklame, og turistferjer som går til og fra norske havner kan reklamere for tobakksprodukt som blir solgt om bord. Foto: Profiltorget.no



Kringkastingsloven sier at det er forbudt å rette en reklame mot barn. Loven inneholder også regler om hvor mye reklame som kan vises, og hvordan de kommersielle norske tv-kanalene kan sette opp reklameblokkene i forhold til programmene. Foto: schjodt.no


Kilder: MedieiMøte1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar